Beograd, 15.12.2022.godine – Evidentno je da se javnost umnogome zainteresovala za nacrt Zakona o unutrašnjim poslovima jer se isti dotiče svih građana, kao i pravnih lica. Zaista je kratak vremenski rok za javnu raspravu ovog krucijalnog zakonskog akta i samo doba godine održavanja rasprava i momenat vraćanja nacrta u proceduru nije adekvatno. Smatramo da je MUP kao predlagač trebalo više vremena da posveti javnim raspravama i većem učešću javnosti i NVO jer je u potpunosti opravdan interes i reakcija javnosti da se adekvatno upozna i informiše o zakonu.
Strukovno udruženje policije čine profesionalni pripadnici policije i smatramo da za razliku od najvećeg broja nevladinog sektora a pogotovo političara, mi kao neko ko se školovao i usavršavao za policijsku i bezbednosnu profesiju, kao neko ko radi decenijama policijski posao, imamo puno pravo da komentarišemo ovaj Nacrt i da ga sagledamo iz različitih aspekata.
Pre svega potreba za uvođenjem predmetnog sistema je u potpunosti realna i opravdana. Činjenica je da se u savremenom svetu sve bezbednosne službe susreću sa sve većim brojem izazova u svom radu. Stoga, neophodno je primeniti tehnike koje imaju za cilj otežavanje vršenja kriminalnih radnji, kao i predstavljanje kriminala opasnijim, manje poželjnim, manje opravdanim i manje proaktivnim. Video nadzor sa naprednim softverima je mera formalng nadzora, kojim se deluje na percepciju rizika kod potencijanih prestupnika da će biti otkriveni i neupitna je snaga prevencije.
Napominjemo da samo snimanje na javnom mestu od strane policije ne predstavlja povredu prava i sloboda lica jer se radi o legitimnim aktivnostima policije pa samim tim ne može se govoriti o ugrožavanju privatnosti lica. Prilikom dalje obrade video materijala takođe se ne može govoriti o ugrožavanju prava i sloboda lica koja se slučajno zateknu na javnom mestu pokrivenom predmetnim sistemima. Upravo u ciju zaštite građana MUP je donelo uputstvo o uslovima izgradnje, korišćenja i održavanju sistema video nadzora kojim su propisane mere zaštite podataka o licima koja nisu predmet policijske obrade u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.
Jedini rizik koji je prepoznalo i samo ministarstvo unutrašnjih poslova jeste uticaj ljudskog faktora na upotrebu sistema video nadzora. Kao i u drugim sistemima gde je nemoguće isključiti ulogu čoveka koji na bilo koji način rukuje tehnikom kao potencijalni rizik za ugrožavanje prava građana jeste samo svest ovlašćenog obrađivača podataka i realno je nemoguće apsolutno sprečiti neovlašćenu, nesavesnu i zlonamernu upotrebu prikupljenih podataka, ali predmetni sistem MUP je umnogome zaštićeniji od ostalih subjekata privatnog i javnog servisa koji kroz svoj rad obrađuju podatke o ličnosti. Nacrtom Zakona o unutrašnjim poslovima je uvedena i propisana sankcija tj. odgovornost za eventualne zloupotrebe bilo kog sistema i podataka.
Mere zaštite su sedeće: zaštita na nivou mreže, tehnička zaštita, praćenje rada korisnika kroz logove, mere prtivpožarne zaštite, zaštita od poplava i dr. Sistem za skladištenje podataka video materijala je na izolovanoj mreži MUP, nije internet, dodatno je opremljena „firewall“ uređajem pomoću koga se dodatno obavlja kontrola pristupa komunikacije između uređaja u mreži.
Dakle da bi pristupio podacima policajac mora da poseduje prvo odobrenje a onda da se sa svojom identifikacionom karticom uloguje pri čemu se svaka aktivnost na mreži beleži posebno na žurnalu i u zavisnosti od datih ovašćenja može pristupati i kristiti podatke, odnosno o svakom pristupu i obradi vodi se posebna evidencija policajaca.
Pored primarne namene sistema (opšte sigurnosti građana) sistem predstavlja i moćan vid kontrole rada policijskih sužbenika jer omogućava uvid u zakonitost postupanja odnosno rada policije. Na taj način uliva se dodatna sigurnost građana u zakonito postupanje policije. Generano zakjučak je da je korist koja se ostvaruje upotrebom sistema za video nadzor mnogo veća od eventuanih negativnih posledica po zaštitu prava građana odnosno ugrožavanja podataka o ličnosti koja se štite zakonom.
Tako da građanin koji ne narušava javni red i mir i ne vrši krivična dela nema razloga da se brine da će njegovi podaci biti obrađivani.