Merenje brzine kretanja vozila, bez zaustavljanja

Pravda - spora i nedostižna
Pravda – spora i nedostižna
15 jula, 2017
Edukacija učenika srednjih škola o dejstvu alkohola i psihoaktivnih supstanci na organizam i smanjenje psihofizičkih sposobnosti čoveka
Edukacija učenika srednjih škola o dejstvu alkohola i psihoaktivnih supstanci
17 jula, 2017

Merenje brzine kretanja vozila, bez zaustavljanja

Saobraćajna policija  vrši merenje i snimanje brzine kretanja vozila u naselju gde važi opšte ograničenje brzine za naselje ( 50 km/h ) bez zaustavljanja.

To znači da su postavljaju lidarski uređaji [1] (opšte poznati kao radari) u službeno vozilo bez obeležja policije – civilno vozilo a u kojem se vrši merenje brzine kretanja vozila.

Ova policijska vozila se postavljaju širom gradova i prigradskih naselja kao i na puteve van naselja na različite lokacije. Svrha je da se pored otkrivanja i pocesuiranja prekršaja prekoračenja brzine i psihološki deluje na vozače kako bi poštovali ograničenja brzine kretanja motornih vozila jer je brzina jedan od glavnih uzročnika saobraćajnih nezgoda.

Lokacije se konstantno menjaju, tako da je najbezbednije i po vaš džep, vašu vozačku dozvolu a i po ostale učesnike u saobraćaju da vozite brzinom određenom opštim ograničenjem ili saobraćajnim znakom, odnosno po propisu.

Vlasnicima vozila kojim je učinjen prekršaj na kućnu adresu će stići poziv da se u roku od osam dana izjasne o identitetu lica koje je kritičnog dana i vremena upravaljalo vozilom snimljenim u prekršaju.

Kao vlasnik vozila u obavezi ste da se odazovete pozivu i na zahtev ovlašćenog službenog lica izjasnite o identitetu lica koje je učinilo prekršaj vašim vozilom.

U slučaju da lice koje ste naveli da je upravljalo vašim vozilom u momentu izvršenja prekršaja, negira vaš iskaz, ukazuje na treće lice ili je nedostupno organima unutrašnjih poslova, odnosno ne može mu se uručiti poziv, bićete odgovorni što ste omogućili da se vašim vozilom učini prekršaj. Ovaj objektivni vid odgovornosti predviđen je članom 306. stavom 1. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i možete biti osuđeni kao vlasnik vozila kojim je učinjen prekršaj a vozač nije identifikovan u prekršajnom postupku na plaćanje novčane kazne u rasponu od 6.000 do 20.000 hiljada dinara.

Ukoliko se ne odazovete uredno primljenom pozivu kao vlasnik vozila kojim je učinjen prekršaj i na zahtev ovlašćenog službenog lica ne ustupite podatak o identitetu lica koje je učinilo prekršaj vašim vozilom, protiv vas kao vlasnika biće  podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka a zaprećena novčana kazna je u rasponu od 15.000 do 30.000 dinara.

Zato apelujemo da prilikom prodaje vozila obavezno odjavite vozilo, vratite registarske oznake organu unutrašnjih poslova koji ih je izdao kako bi ste sprečili odgovornost za tuđe prekršaje!

Srpska policija koristi uglavnom lidarske uređaje distributerske firme „Telix“ pod nazivom T laser III i Fama Laser III (VHT-507/DVRM-G)

 T laser III je ustvari lidar američkog proizvođača tehničke opreme firme „Kustom signals INC“ a pravi naziv mu je PL Video koji se široko koristi u SAD i predstavlja jedan od najmodernijih uređaja za merenje brzine i dokumentovanja brzine kretanja vozila na svetu.

T laser III omogućuje snimanje saobraćajnih prekršaja i digitalnih video zapisa sa vremenom i brzinom prekršaja, GPS lokacijom i ostalim relevantnim podacima, pružajući sve dokaze o učinjenom prekršaju.

 

Osnovna metrološka svojstva merila T laser III:

  • Opseg merenja:    8-320km/h
  • Tačnost merenja brzine:   +/- 2km/h
  • Daljina merenja:   3 do 1.830m
  • Tačnost merenja udaljenosti:  +/- 0.15m
  • Vreme merenja:   0.3s
  • Podešavanje granične brzine: 20-200km/h u koracima po 1km/h
  • Čitljivost broja tablice danju:  do 220m
  • Čitljivost broja tablice noću:  do 160m
  • Interna memorija za pamćenje:  20.000.000 događaja
  • Talasna dužina laserskog snopa:  904nm +/- 10nm
  • Širina laserskog snopa:   3mrad (na primer na 1000m max 3m)
  • Maksimalna snaga laserskog snopa: <200µW
  • Vrsta lasera:    Neškodljiv za oči (CDRH Klasa I)
  • GPS uređaj:    20 kanala sa SiRF Star III čipsetom
  • Tačnost pozicije:   do 5 metara
  • Tačnost brzine:    do 0,1 m/s
  • Antena:     Interna i eksterna
  • Tip kamere:    Sony – dan/noć
  • Objektiv:    f=3.4mm (F=1.6)  do  f=122.4mm ( F=4.5)
  • Zoom:     432X (36X optički i 12X digitalni)
  • Broj piksela CCD senzora:  440.000
  • Displej:     3.5“ kolor TFT, PAL
  • Rezolucija displeja:   320 (horizontalno) X 240 (vertikalno)
  • Vidni ugao – horizontalni:  +60° / -60°
  • Vidni ugao – vertikalni:   +40° / -60°
  • Tip rekordera:    Digitalni video rekorder – PAL
  • Tip kompresije:    MPEG4-SP ASF File Format
  • Maksimalna rezolucija:   704X560 (10fps)
  • Brzine pregledanja snimka:  x1 / x2 / x4 / x8 / x16 / x32
  • Tip memorije:    SD card do 32GB (4GB se isporučuje uz uređaj)
  • Min vreme trajanja snimka (SD 4GB): 5h (10fps 704X560) max kvalitet
  • Radni napon laserskog uređaja:  10,0 – 16,5VDC
  • Maksimalna potrošnja celog uređaja: 1.700mA
  • Radna temperatura merila nezavisno od izvora napajanja: -20°C do +60°C
  • Težina uređaja:    3.9kg
  • Dimenzije uređaja:   120mm X 200mm X 200mm
  • Težina baterije:    6.7kg
  • Dimenzije baterije:   300mm X 120mm X 250mm
  • Težina tronožca sa glavom:  3.8kg
  • Dimenzije spakovanog  postolja: 150mm X 150mm X 800mm

 

Fama Laser III (VHT-507/DVRM-G) je lidarski uređaj proizvođača firma SELMA D:O:O iz Subotice.

Uređaj je snabdeven laserom (LIDAR) koji radi u infracrvenom talasnom opsegu. Omoguđava brzo, tačno, daljinsko merenje brzine u selektovanom opsegu i merenje rastojanja.

Uređaj se može postaviti na tronogare samostalno, u automobil na držač kao i pričvršćivanjem na komandnu tablu pored volana. Uređaj je opremljen sopstvenim akumulatorom, ali se može priključiti i na konektor upaljača za cigarete.

Merenja se mogu vršti u ručnom, poluautomatskom i automatskom režimu. U automatskom režimu rada, video snimanje počinje/završava u slučaju kada automobil dostigne ili prekorači unapred podešenu vrednost brzine. Video snimak se može pregledati na licu mesta.

Osnovna metrološka svojstva merila T laser III:

·        Opseg brzine: 0 km/h – 400 km/h& 
·        Tačnost merenja: ±2 km/h, ±3 km/h u pokretu
·        Laser ProLaser III, I. Laserska klasa
·        Opseg merenja: 3-1800 m
·        Kamera: Sony, 36x opticki zoom, tip za dan i no?
·        Vidljivost reg.tablice: Danju 400 m, noæu 120 m
·        Kompresija videa: MPEG-4, max. 64 Gbyte SD kartica
·        Video snimak: 10 slika/sec, u boji, max.704 x 560 pixel
·        Radni temp. opseg: -5°C – +45°C
·        Dimenzije: ·        20 cm (W) x 18 cm (H) x 22cm (D)
·        Potrošnja: ·        2 V, max. 1,7A

 

Oba uređaja sadrže mikro SD karticu na kojoj se beleže video zapisi a u internoj memoriji (log file) i ostali parametri kao što su datum, vreme, izmerena brzina, GPS koordinate, broj zapisa i ostalo.

Zadnjih 2.000.000 mernih podataka se automatski memorišu.

U slučaju merenja u pokretu, merenje brzine patrolnih kola obezbeđuje GPS (Global Positioning System) sistem. Zahvaljujući tome uređaj se može koristiti iz bilo kog automobila!

U slučaju merenja u mestu, korišćenjem GPS modula, sačuvaju se i podaci o tačnom mestu merenja.

Uređaji su sposobni i da osim video snimanja prekoračenja brzine snimaju i druge događaje, npr. nepropisno preticanje, parkiranje u zabranjenom, prelazak preko crvenog svetla, saobraćajno veštačenje itd.

Svi merni uređaji koje koristi saobraćajna policija moraju biti odobreni, odnosno proizvođač ili distributer mora posedovati Uverenje o tipu merila koje izdaje Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja Republike Srbije, Direkcije za mere i dragocene metale. Takođe shodno propisima o metrologiji moraju se podvrgnuti periodičnom overavanju merila („baždariti“) u određenom vremenskom inervalu.

Na svakom uređaju moraju biti postavljeni žigovi u obliku nalepnice, koje izdaje Direkcija ili pravna lica i drugi subjekti koje Direkcija ovlasti.

O vrstama, oblicima i načinu stavljanja državnih žigova koji se upotrebljavaju pri overavanju merila, kao i bližim oblicima i sadržaju uverenja o overavanju merila i uverenja o odobrenju tipa merila pisaćemo u narednim člancima!

Bitno je da se naglasi da MUP Republike Srbije striktno vodi računa o propisanim rokovima „baždarenja“ svojih merila te se ne može desiti da ste kontrolisani uređajem koji nije propisano odobren, „baždaren“ i neispravan.

Podaci o tome se i upisuju u Zapisnike o izvršenoj kontroli učesnika u saobraćaju vozila, kao i u obrazac prekršajnog naloga, a takođe se kompletna dokumentacija dostavlja prekršajnim sudovima.

S toga, bespotrebno je pokušavati u prekršajnom postupku iznositi odbranu u tom pravcu, te mi savetujemo još jednom striktno poštovanje propisane brzine kretanja vozila kako u naselju, tako i van naselja!


[1] Lidar (akronim od eng. Light Detection and Ranging) je optički merni instrument koji odašilje laserske zrake koje se odbijaju od predmeta i  potom registruju u optičkom prijemniku. Ima široku primenu u mernim instrumentima.  Drugi naziv za lidar je optički radar (eng. light radar) i laserski radar. Za razliku od radara koji koristi Doplerov efekat i radio talase, lidar funkcioniše računajući vreme neophodno da se usmereni laserski snov vrati od predmeta (vozila) do optičkog prijemnika i na taj način izračunava brzinu kretanja predmeta.

 

3 Comments

  1. NIKOLA kaže:

    U SKLADU SA OBJAVLJENIM PODACIMA O T LASER 3 IMA FABRIČKA ODSTUPANJA MERENJA BRZINE DO +- 2 KM/H SMATRAM DA JE POTPUNO NEKOREKTNO I NEOPRAVDANO DA POLICIJA UZ POZNAVANJE TE ČINJENICE I DALJE PIŠE KAZNE ZA PREKORAČENJE BRZINE U NASELJU NA 51 KM/H. TO JE SRAMOTA..

  2. Đurađ kaže:

    Takođe u skladu sa obajvljenjim podacima T laser koji ima gps-pozicioniranje u dosta slučajeva ima otklon-grešku mnogo veću od navedenih 5 metara po tehničkoj dokumentaciji uređaja pa je to a u skladu sa Pravilnikomo merilima brzine u saoboraćaju – u Zahtevima; Tehnički zahtevi, kad se govori o podacima koje merilo mora da prikazuje pod tačkom 12. kordinate položaja merila,ukoliko merilo ima uređaj koji registruje kordinate, koa bitnim elementom Zapisnika za pokretanje prekršajnom postupka orema vozačima koji su prekoračili dozvoljenu brzinu može biti osnov za pobijanje. Podatak o tačnom mestu merenja putem merila je od izuzetnog značaja za postupak i utvrđivanja prekršaja i ako je on netačan onda činjenica o tečnom mestu nastanka prekršaja nije nepobitno utvrđena te je to valjan osnov za osporavanja baždarenosti uređaja takođe i dovljan razlog da prekršajni postupak protiv u takvom slučaju ako ne prvpstepeno onda kroz veštačenje u drugostepenom postupku bude odbačen.

  3. Veljko kaže:

    Zivim u smederevskoj palanci nemogu da izadjem iz dvorista na ulicu gde je ogranicenje 50 km vozi se i preko 100km isao sam u policiju da se zalim rekli su mi da imaju odredjeno mesto gde smeju postaviti radar a da ovde ne smeju neznam kome da se obratim hvala

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *